Monday 6 June 2011

Zwembeaubeau

Dover was dus erg geslaagd, zie mijn vorige post.

Ik zit nu op een Brusselse hotelkamer (een paar dagen hersentraining voor het werk) en heb zojuist via internet de aflevering van De Wereld van Beau (van Erven Dorens) van gisterenavond bekeken waarin hij het Kanaal zou overzwemmen (klik hier voor de link naar het filmpje op de SBS6 website).

Ik begon er met de nodige scepsis aan: zo'n showbizman die even tussen de soep en de aardappelen een Kanaalstunt wil uithalen? Maar ik moet zeggen dat het me meeviel. De zware, lange en saaie trainingen, het permanent afgepeigerde gevoel, de spier- en peespijnen, het werd allemaal goed in beeld gebracht. De voorbereiding leek serieus, ne het was niet alleen maar show, maar ook echte ambitie (niemand komt voor de show om 4.45 uur 'sochtend zijn bed uit volgens mij).
Eigenlijk is het jammer dat hij koste wat kost zijn Kanaalpoging wilde doorzetten, hij had beter een jaar kunnen doortrainen: vijf maanden voorbereiding is gewoon te weinig, tenzij je al een getraind zwemmer bent (en dan nog...), de zee was ontzettend ruw, en hij zwom met een gekneusde rib (!).  Maar de geslaagde IJsselmeerovertocht (erg traag: 12h47m, maar wel gehaald, in vrij ruw water) geeft aan dat hij wel het karakter heeft om door te bijten.
De Kanaalpoging aan het eind van de aflevering was dan ook meer voor de buhne en om wat leuke filmplaatjes te hebben, lijkt me, ze stopten er ook al snel mee. Maar als ik hem vergelijk met sommige niet zo snelle maar wel solide zwemmers in Dover Harbour, dan zou het best kunnen.

Verder nog alle lof voor Daan Glorie, die afgelopen weekeinde maar liefst 83,4 km zwom in 24 uur. Glorie-eus, Daan!

No comments:

Post a Comment